Ingos renovering del.1

Cadillac 60 Cab

 

ok !!  jag får la börja lite med följetongen,

det e inte lätt men jag ska försöka.

det e ju liksom lite svårt för mig att skriva om nått man inte har en aning om.

Röd text är inlägg av mig själv !! 

Garageänkan alltså!!

 

Juli -98

Liket köptes... en Cadillac 60 Conv.

Priset var 63.000 riksdaler.

Mats fick äran att köra "liket" från Falkenberg till Varberg. Det gick bra!!!

Så här såg den ut när den stod i Usa!!

Och så här såg den ut när den kom till mitt garage!!!!

dag 2

Bilen pallas upp jobbet börjar med att slipa bort gammal lack,

ta bort huven och lite lister.

Ungarna får gå löst på bilen med penna!!

  (hoppas det inte blir en vana)

jaja!!  det blir nog bil av den med någon gång !!!???

dag 3

Jobbet med slipningen fortsätter "skam den som ger sig".

Upptäcker mer rost när man river i det, och att kylen läcker.

Martin och Peter hjälper till.

dag 4

bla bla bla  rost, slipa, slipa, rost...

och så fortsätter det ett tag....

Oops  det gick ju fort!!!

Men det ligger många timmar och mycket svordomar bakom

(en del öl och baksmällor oxå)

(och inte minst bråk med mig ..Garageänkan alltså!!

det e för jävligt.... att bli brädad av en bil...)

Och mycket hjälp och goda råd av garagegrannar och kompisar.

1 sept.

Marcus (som hjälpt till att blästra huv , skärmar och bagageluckan) och jag åkte och hämtade grejerna och köpte grundprimer. nu ska det målas runt kanter och under skärmarna. (onödigt?)  men men  nu e det gjort...

6 sept

Oj då här kom jag in (Rebecka alltså  det e ju jag som skriver allt här)

jag slipade nästan hela bagageluckan (måste ha varit full)!!!

8 sept.

Nu åkte kylen bort..

9 sept.

Drog till Falkenberg och lämnade kylen till en firma för genomgång och lackering.

Sen tillbaka till garaget och slipa och pensla.

12 sept.

Martin fixade bromsslangarna..

tack Martin!!

14 sept.

Börja lossa förgasare och andra grejer i motorrummet för att förbereda ett motorlyft (vilken idiot).

15 sept.

Fixat ställning och motorställ av Jan-Ove (schysst)

Lossar motorn från sitt läge där den legat sedan 1960.

16 sept.

Med hjälp av Martin och Jonas lyfte jag ut motorn och satte den på plats i stället.

17 sept.

Efter mycket övervägande till och från så lyfte jag ena toppen och såg att motorn inte var sliten, så om man fixar topparna så kanske det fixar sig.

Och så såg det ut.

(motorlyftet alltså)

21sept

Tog loss toppen och lämnade den till Emte däckservice för genomkoll.

23sept

Mats och Martin hittade en repa på insidan av cylinderväggen. Jag deppade ihop  fan me!. Men mats och Martin plockade utan ledsamheter ner hela motorn.

Va fan problem e ju till för att lösas!

Ett litet inlägg från mej som skriver!!

som ni ser så glesar det lite mellan datumen , men jag orkar inte skriva allt .

"polerar slangar, städar på bänken, målar delar, slipa här, slipa där,  osv..."

26sept

Lyfte blocket från stativet och förberedde tvätt av det, Martin tog det till Volvo för tvätt.

Tack för det Martin.

27sept

Tog kontakt med motorspecialisten för att diskutera om revan i cylindern, han skrattade och frågade om jag skulle köra rally med bilen !!!!

Lösningen var .. smärgla försiktigt och sedan hona loppet, och i med nya komprotionsringar och oljering.

Och så fick det bli !!!

28sept

Har fått packningssatsen från TA-motor plus andra detaljer.

Fortsätter måla.

Målar fläkten gul (annorlunda)!!!!

Ett jävla hopp!!!!

12okt

Kalle och Peter hjälper till att slipa rent huven

Mats har honat blocket.

Jag har gängat och gjort rent bultar och hål i blocket och topparna. väntar på delar från Vargön så motorn kan sättas ihop igen.

kan inte låta bli!!!

han gängar, putsar, polerar, städar i garaget !!

jag förstår att han e trött när han kommer hem , hehehe!!

=0)

14okt

Mats börjar blästra motorutrymmet, det blir för jävla bra.

16okt

Börjar montera ihop alla lösa delar som ligger överallt (puuuh)

Fan va han såg ung ut här !!! 

18okt

Ner till garaget igen!! Mats fortsatte med topparna.

 Hade varit på Emte och bytt en detalj med hjälp av en press som Hasse har på firman.

19okt

Fortsatte med motorn.

Mats tar isär startmotorn och lackar och gör rent den. Jag beställer nya kol och lite andra smågrejor. Vi sätter oxå dit förgasaren och servopumpen som oxå e blästrat och nymålat med ett par lager klarlack på sig.

"fan va motorn blir fin"

Martin och Mats med dom vita vantarna...

Ska det va, ska det va ordentligt !!!!

Vete fan om detta kortet ska sitta här ..

men jag tyckte liksom att det passade in här på nåt sätt!!!

21okt

Städar på bänken.

Mats kom ner och tog bort dörrarna på bilen (var ska det sluta)

Sen började han dricka öl och grogg!!!???

26okt

Mats blästrar ihärdigt och jag gled runt!!??

3okt

Lackade grundfärg i motorrummet och på huven  det blev oxå skitbra!!!!

Sen blev det fest!!!!!

9nov

Tog bort kofångaren bak.

11nov

Var och tillverkade lite plåtdetaljer till Cabben mats och jag skar lite i ena tröskeln och satte även dit dörr och framskärm för att kolla justeringar av dom.

13nov

Svetsade tröskeln.

Den "lille" 210 cm långe gubben kollar så det går rätt till!!

14nov

Fest i garaget.

Fixade scen och ordnade med annat.

började dricka öl!!

15nov

"söndag morgon"

Efter festen!!!!!!

Åkte ner till garaget för att kolla hur det såg ut efter slaget dan innan.

det luktade skit!

Städade upp det mesta av gamla burkar osv.

nu blev det ett jävla hopp igen!!

 

TJOOBIDOOO!!

 

 

Fortsättning följer !!